Det finns olika typer av muskelvärk och därmed olika sätt att behandla åkomman.

Vid många muskelåkommor kan man använda sig av salva, kutan lösning (essens) eller olja med arnika (slåttergubbe).

Varma omslag med Arnika-essens föredras i samband med följande muskel- och ledåkommor:

  • värkande/svullna knän som inte är inflammerade
  • ”senknarr”
  • nackspärr
  • muskelsmärtor
  • träningsvärk
  • överansträngning pga. monotont arbete
  • ryggskott

Tillsammans med värmen ökar omslaget blodcirkulationen, minskar svullnad och lindrar värken.

Varma omslag kan även hjälpa vid tillstånd som inte är akuta, vid svullnad och smärtor som pågått en tid. Salvkompress med arnika kan användas som alternativ. Se hur man gör en salvkomress under “Instruktionsfilmer” i menyn.

Instruktioner:

  • Häll lagom varmt vatten i 1-2 varmvattenflaskor (de ska vara ordentligt varma men kännas behagliga, ej brännande) eller värm 1-2 vetekuddar.
  • Gör en kompress genom att använda en bit tunt bomullstyg, t.ex. gammalt lakan eller handduk, som viks 2-3 ggr till ca A4 storlek eller så det blir lagom stort för området som ska behandlas.
  • Gör i ordning arnikalösningen genom att blanda 2 tsk arnikaessens (kutan lösning) i 2 dl varmt vatten (varmvatten från kranen är ofta tillräckligt varmt).
  • Doppa bomullstyget i den varma arnikalösningen och vrid ur så att det inte droppar och lägg det direkt på området som ska behandlas
  • Fäst genom att linda runt en stor yllesjal eller liknande.
  • Lägg dig gärna i en bekväm ställning och placera 1-2 värmeflaskor eller varma vetekuddar på området som behandlas, t.ex. mellan ryggen och underlaget vid ryggskott.
  • Kompressen kan förnyas fler gånger med ny blandning så länge det behövs och känns hjälpsamt. För en del muskelsmärtor, t.ex. ryggskott, är det bra är att försöka röra på sig när det går, inte bara ligga still, utan stiga upp och det då gärna låta kompressen sitta kvar.

Gör en salvkompress med Arnika-salva. Se under “Instruktionsfilmer” i menyn hur man gör en salvkompress.

Spara salvkompressen och stryk på lite ny salva 2-3 ggr dagligen och upprepa tills smärtan är över eller har minskat så pass att man kan underhålla med att bara smörja in det skadade område 2 ggr dagligen.

En annan värmebehandling är linfrö-kompress som kan användas vid ryggsmärtor pga. överansträngda muskler, t.ex. ryggskott eller även långvarig ryggsmärta, nackspärr mm.

Verkan: Linfrön ger kraftfull värmekvalité genom sin höga halt av feta oljor och uppvärmda kan de avge värme i flera timmar. Genom det kan en linfrö-kompress ge en långvarig, mild och djupgående genomvärmning och verka smärtlindrande.

Linfrö-kompress

6 msk linfrö kokas i ca 2 dl vatten tills det blir en jämn, sammanhängande, seg gröt.

Linfröna läggs i kastrullen med kallt vatten, kokas upp och får koka på låg värme. Med krossade frön tar det 2-5 minuter. Rör om ofta, då det annars lätt bränner vid!

Har man hela linfrön kan man stöta dem i en mortel eller mala dem i t.ex. en kaffekvarn. Används hela frön behöver de kokas längre tills det blir gröt. Enklast är att använda krossade frön.

Man stryker ut ett ca 1 cm tjockt lager linfrögröt på en bit gasväv eller bomullstyg som är anpassat till området som behandlas. Kanterna viks in runtom, tejpas ihop med häfta, så det blir ett paket.

En nykokt grötkompress kan vara mycket het! Pröva därför temperaturen på underarmen, innan kompressen läggs på, för att undvika brännskador.

Om man inte kan lägga på kompressen direkt kan den hållas varm med en het varmvattenflaska som först täcks med en plastpåse.

Behandlingens längd varar en timme eller längre, så länge kompressen upplevs som välgörande varm.

Efteråt kan man tvätta av huden och eventuellt smörja in med neutral olja. Vila gärna en stund efteråt.

Linfrö-kompress kan upprepas flera gånger så länge huden är opåverkad och det upplevs hjälpa.

Ett ryggskott (akut lumbago) känner man igen för att det slår till plötsligt i samband med en helt alldaglig rörelse, ofta inträffar det vid lyft eller sidovridning. Orsaken är en muskulär plötslig kramp. Värme och ett viloläge där det inte gör ont brukar kunna lindra smärtan. Man kan göra olika värmebehandlingar av den smärtande och spända delen av ryggen, genom de ökas cirkulationen och det kan få spänningen att släppa.

Egenvård: Varm arnikakompress eller linfrö-kompress.

Vila och sängläge är ofta det första man gör men det är viktigt att fortsätta försöka röra sig, då det gör att ryggskottet går över snabbare. Man kan kanske börja med lite stretchövningar och mjuka rörelser och så fort smärtan tillåter gärna ta promenader. Då kan man också gå över till att smörja den smärtande delen med Arnika-salva eller Arnika Massageolja 2-3 ggr dagligen istället för omslag.

I akut skede kan manuell behandling – manipulation, behandling hos naprapat, kiropraktor eller fysioterapeut – ha en smärtlindrande effekt. Ingen manuell terapi har visat sig vara överlägsen någon annan.

Ryggsmärtor, särskilt långvariga, kan bero på annat såsom diskbråck, degenerativa förändringar i ryggraden eller inflammationer och behöver då bedömas av läkare. Men det är inte fel med behandlingarna enligt ovan för att lindra besvär.

Vid tennisarmbåge kan man pröva en pepparrots-kompress som behandling:

Verkan: Pepparrot innehåller hudretande eteriska oljor, som framkallar en lokal inflammation med hudrodnad och brännande känsla.

En pepparrotsbehandling måste genomföras med extra försiktighet, redan doften av pepparrot kan ge stark irritation av ögonens slemhinnor och man behöver veta om att behandlingen först kan vara obehaglig och ibland till och med smärtsam, så att man är beredd på det. Viktigt är också att veta att om kompressen får ligga på för länge kan hudretningen ge blåsor och brännskadeliknande skador.

Förberedelse: Rengör den färska pepparroten och riv den på det fina råkostjärnet, bre ut ett ½ cm tjockt lager pepparrot på en bit kompress eller tunt bomullstyg (t.ex. näsduk eller en bit lakanstyg) anpassat till området som behandlas.

Kompressen viks in runtom, tejpas ihop med häfta, så det blir ett paket av önskad storlek.

Hur man utför behandlingen: Fukta pepparrots-kompressen med lite vatten och lägg på och håll den på plats utan tryck. behöver inte fixeras där man i genomsnitt inte klarar av att ha den på så många minuter.

Behandlingens längd: 1-3 minuter eller ännu kortare, det avgörs vid varje tillfälle, beroende på huden, tidigare behandlingar och även av hur färsk pepparroten är och dess kvalité. Avbryt behandlingen om/när det börja svida. En lätt rodnad är bra, men inte mer!

När behandlingen avslutas: Skölj av huden med varmt vatten. Om huden blivit irriterad kan man smörja in med en neutral olja t.ex. mandel-, oliv- eller sesamolja.

Pepparrotsbehandling kan upprepas så länge den upplevs som hjälpsam, men huden blir ofta röd efter en behandling. Denna rodnad måste ha klingat av före nästa behandling, ofta efter 24 timmar.

Om det är svårt att få tag på pepparrot kan man istället använda vitlök på samma sätt och med liknande verkan.

Man kan även göra en salvkompress eller smörja med Arnica/Symphytum comp salva.

Se under “Instruktionsfilmer” i menyn hur du kan göra en salvkompress.

Stelhet och värk i muskulaturen – t.ex. i nacke, axlar eller ryggen.

När muskulaturen är spänd och öm kan det vara bra med en oljekompress med Solumolja som finns att köpa utomlands.

Solumolja innehåller torvextrakt, åkerfräken, hästkastanj och lavendel och ger en välgörande och omhöljande värme som verkar avslappnande och smärtlindrande. Lavendel lugnar också nervsystemet och kan bidra till en bättre sömn om t.ex. behandlingen görs på kvällen.

Låt en bit indränkt bomullstyg täcka hela det smärtande området och täck det med till exempel en yllehalsduk.

Titta gärna hur man kan gå tillväga under ”Instruktionsfilmer” i menyn.

Istället för Solumolja kan du också använda lavendelolja.

Även en insmörjning av nacke, axlar eller ryggen med Solum- eller lavendelolja kan vara en god hjälp.

Varma bad är en behandling som också ger värme och avslappning. Genom att vikten förändras i vattnet så underlättas avslappningen av muskulaturen. Man kan tillsätta granbarrs– och/eller tallbarrstillsats för att öka genomvärmningen, exempelvis Pine Reviving Bath Milk. Den har också en härlig stärkande doft.

Om man inte har tillgång till ett badkar så kan man istället göra ett fot– och underbensbad, gärna med granbarrs- och/eller tallbarrstillsats. Titta gärna hur man kan gå tillväga under ”Instruktionsfilmer” i menyn (i filmen visas citron men kan alltså ersättas med ovanstående badtillsatser).